miercuri, 19 martie 2008

Cimitir

Sorb incet pe nari aerul linistit al serii. Rezemat, sprijin zidul cimitirului din oraselul meu mic. Am nevoie de liniste si nu cred sa existe loc mai linistit ca asta. Sunt departe de zarva monotona acum, sunt departe de stresul cotidian.
Nu am baut inca, gandesc pipaind sticluta de vodka din buzunarul hainei, asta e pentru mai incolo.
Intru pe poarta din fata flancata de doua clopotnite. Cerul luminos de mai devreme se inroseste si peste copaci vad soarele ce vrea sa apuna.
Trec linistit printre crucile de la intrare, alea vechi din marmura neagra, si ma indrept spre cele mai noi, ale celor ce i-am cunoscut. Aici imi fac o cruce, aici sarut o alta si parca ma simt mai bine. Cu mortii e altfel, ei nu iti cer nimic.
Ce repede trece timpul aici!Ma indrept spre monumentul eroilor, eroi ai unei natii pe care nu de mult am tras-o in piept, tara "pretina" de altfel.
Ma asez acolo si prind curaj. Asa ca ma avant cu toata forta in ... sticla cu vodka. Beau prima jumatate cu inghitituri mari de parca as fi dupa o zi de plaja si mi-as racori gatul cu apa rece. E mai bine acum! Universul mi se deschide. Stau intins pe spate, privesc stelele si ascult linistea. Totul e calm.
Aud un caine cum urla pe undeva. Cred ca e ala negru de care m-am speriat ca prostu' data trecuta. Am auzit de la niste prieteni, care obisnuiesc sa frecventeze ca si mine cimitirul pe timpul noptii, ca dulaul e nelipsit in zona. Nu da din coada si nici nu maraie pe nimeni, nu mananca orice i-ai ad si daca te apropii de el o ia la fuga de rupe pamantul. Nu stiu cum naiba dar am dat nas in nas cu el. S-a uitat la mine cu niste ochi plansi si a trecut mai departe.
Un vanticel incepe sa adie. Poate ca-s un pic prea beat fiindca mi se pare ca un singur copac isi misca frunzele iar cei din jurul lui sunt inghetati. Ce aiurea si ce misto in acelasi moment. De asta vin aici. Intunericul joaca intotdeauna feste reusite cand il ajuti cu alcool.
Aud pana si voci. Nu! E doar una, de femeie. Ma ridic si ma uit in jur. Prind cu coltul ochiului o miscare, ceva alb in stanga mea. Ma uit atent. Nimic! Ce naiba? Din nou! De data asta in dreapta. Vantuletul ala de mai devreme inceteaza brusc.
Cad in fund. O femeie imbracata in alb sta intre mine si poarta. Sta acolo si ma priveste trista. Misca din buze de parca ar vrea sa spuna ceva dar nu aud nimic. Ma intorc cu spatele la ea, caci nu o mai pot privi, dar ceva ma ridica de par in picioare si ma intoarce. E langa mine, imbracata in rochie de mireasa, vad acum, iar obrajii ii sun brazdati de paraie de lacrimi.
Nu stiu ce sa fac. Sunt fata in fata cu ea si nu stiu ce sa fac! Ce o cauta la ora asta aici? Intinde o mana spre fata mea dar o opresc apucand-o de incheietura. Ii simt raceala cadaverica.
Asteapta ceva de la mine. Ma priveste cu ochii tristi si stiu sigur ca imi cere ceva, ceva ce vine fara voia mea. Ma indragostesc instantaneu de ea, de chipul ei, de trupul ei, de sufletul ei, de tot ce inseamna ansamblul asta. Gasesc in femeia asta tot ce am cautat aici.
Imi scapa un "te iubesc" de pe buze. Mi se topesc picioarele si cad. Adorm sau lesin!
Treptat incep sa-mi revina simturile. A fost o noapte grea. De schid ochii. La doi pasi de mine zace mort cainele negru.

2 comentarii:

zarientis spunea...

Sunt departe de "zarva monotona" acum- nu merge deloc! Inca o chestie: ca sin-n actorie sau pictura un artist rar poate sa se modeleze pe N directii.comparativ cu proza SF unde detii consumul tehnic, in proza simpla, narativa si atat nu mai ai contur si-atunci fortezi , dar cu aceleasi strategii tehnice, realiste.la tine fortarea vine din paradoxul imbinarii predilectiei tale 100% realiste cu partea umanista- cu care nu inclini decat in domeniu solid tehnic. Nu esti omul picturii simboliste, nu esti curgere in metafore si le sugrumi cand fortezi sa le scrii, pt ca nu vin din tine, ci din ratiunea ta. Un artist prozator, nu e desavarsit doar pt ca are imaginatie...tre sa aiba si chemarea. La tine nu e.Tu idei in cap multe si imaginatie excesiva, genial asta dar in forma nu -i dai viata din inima.asta tresa existe odata cu deschiderea spre asa ceva. Tu te-ai potrivi enorm in presa, ori pamfleturi, ori un ziar Catavencu, ori o revista la care sa scrii rubrici tehnice, sau SF-tehnice. Daca te duci spre floricele, ploaie, si poezie...ai stricat macazu.e ca si cum ai cere lui Arnold sa devina stilist de meserie... ceva nu se leaga la tine si ce am simtit eu e unda tehnica pe care te-ai regasit cu partea stilistico-picturala , in care nu incapi.din start astea 2 nu se pupa, oricat de genial ai fi. Vrei sa faci poem matematic? Fa-o.. Si proza e un poem finalmente. La tine e un ghid tehnic sau un scenariu clar de fil SF. Rezuma-te la asta, nu te duce launtric in trairi personificate si alambicate din condei, ca iese holocaustu:)))
Ai detaliul luiBalzac...il ai, dar n-ai lliricul, muzicalitatea, curgerea lui. Intr-o scriere bruta, barbara, merge combinatia ta...intr-o porza care duce la sensibilizare, atingere, metamorfozare empirica...nu-si are locul.
"Un vanticel incepe sa adie"...c'mmon deja o sa scrii pentru Vacanta mare ai avea prin ironi-ti mai mult succes la proza comico-satirica. Nu merge bre vanticelu in nota pragmatismului.
"Vantuletul ala de mai devreme inceteaza brusc."...lol
"Cad in fund. "deci ...fa un blog -jurnal...ca intra. dar nu poti scoate o nuvela cu asa repertoriu.
"iar obrajii ii sun brazdati de paraie de lacrimi." poate "suroaie"...prinzi acustica?si nai voie repetiei de+de" never in liric! doar la ziar sau in politica! :))) bagi saraca ploaie romantica si dureroasa langa paraie... combinatiile poetico-vizuale cu cele reflexive..nu merg!
"Ma indragostesc instantaneu de ea"----deci asta merge cand vb cu un amic la o bere.. nu -i pre poezie alba , proza metaforizata...e: street-gossip "uverture":)
Intr o imagine pe care o vrei macabra, sinistra, chiar si olina de sange... nici macar acolo nu poti baga stilul freeway sau tehnic.
"Sunt leoarca de sudoare "- nu merge...poate Sunt leoarca PLIN de sudoare...muzica la tine e multimea vida.
Stiu ca trebuie recorectat textul, dar mare grija aici: "Ucigasu-le".---sa nu uiti sa corectezi...
Mi-a placut " MINCIUNA"--- e rela povestea?
-- Am citit "CALATORI' - e clar proza fantastica merge birci. Esti facut pt SF.Imagin atia ta ia forma concisa in palnul ala, pana la detaliu , calcul etc.
Numai ca : ma repet: nu tonifia proza doar cu descriere.. ca o lungesti ca pe o guma chewing. Baga motilicul, miscarea, lipseste...doar pictura, imagini , si atat. Actiunea se leaga abia la final..iar ritmul e slab la inceput si deloc concentrat spre cuprins...abia la sf bagi pe ultima suta actiunea.
A observat ca la tine "lacrimi" e lait motiv, apare peste tot. I na mai toate lucrarile.
In linii mari: sunt multe sa-ti zic, dar nu pot sa ma bag, pt ca eu detest critica.
o sa punctez urmatoarele:
1- mergi pe proza SF mai mult si pe langa detalii..baga actiune, dialog si prezentare clara a cpersj.
2- nu te baga in proza-poetica- metaforiizata, pt ca nu e pe fagasul tau! nu e din tine si fortezi si iese un gust dulce amarui.
3- poti face satira daca ai renunta la fraze lungi descriptive si ai limita mesajul la continut, nu imagine.
4- te vad lucrand jun presa pe domeniu: sport, tehnic, politic, literatura SF- pt ca ai imaginatie, dar nu pe ramura beletristica . Si cum ziaru e un produs TEHNIC nu artistic- te vei descurca. Artistic nu te vad, decat poate cu multe retusari in literatura SF...altceva, e deja jurnal personal.
A si lucrarea ---Minciuna- daca ramane capodopera de blog, e ok in tot trivialismul ei, daca o bagi in altceva, deja esuezi.
Na.. ce sa zic, eu am fost sincera, poate -s subiectiva... mai cere si alte pareri sincere..ca obiectiv nu e nimeni in fond, dar nu te vad scriitor decat pe ceva tehnic sau fantastic,altceva... nu!
La ziar cu anumite stilizari si practici de sistem...daca nu te pierzi in detaliu, o sa te descurci.
Dar eu talentul tau, nu -l vad scriitoricesc sincer, ci mai degraba in cev tehnic de amploare. Stii nu tre sa fii cult sau destept ca sa ai talentul expunerii. Creanga avea numa' 4 clase, dar avea cantecul slovei in suflet.
Ma opresc aici, sper sa-ti fi fost de folos..chjiar daca o sa te doara putin in egocentrismul tau ca ti-am zis asta. Tu esti o persoana narcisista, care se prioriteaza lui insusi, dar cateodata e bune sa inveti s te daruiesti si altora...pt ca numai prin deschidere, ajungi s simti fara logica - trairea intensa, care la tine lipseste. In SF nu ai nevoie de ea, ca nu o reproduci afectiv 100%, dar in scrierile psiho-analitice, iti trebuiesc.
Ia si citeste macar o lucrare de a mea in proza, si ai sa vezi ce inseamna" muzicalitate" in opera literara- nu doar metafore si cuvinte dulci.. ci imbinarea lor cu o maestrie nativa nu dobandita.

Succes oricum, in tot!

zarientis spunea...

Aaaaa si scuze...is chioara de somn, daca am gafat pe vreundeva... e pt ca ma tinde somn.
Seara calda, Maya